Hirvipaisti - Pieczeń z łosia




W Finlandii łosina jest bardzo cenionym mięsem, ale nie aż tak powszednim, jakby się mogło wydawać. Obecnie to raczej mięso na specjalne okazje jak święta, rodzinne uroczystości, czy wystawna kolacja w restauracji. Z łosia przygotowuje się  pieczenie, steki, hirvenkäristys (poszatkowane mięso z puree ziemiaczanym), jest też zupa z łosia i klopsiki z mięsa mielonego. Mięso łosia ma ciemnoczerwony kolor, jest bardzo chude, ale smakuje wybornie.

Szczyt sezonu polowań na łosia przypada na październik, wtedy niemalże w każdym większym sklepie spożywczym można kupić mięso łosia, dodam że jest ono nieprzyzwoicie drogie. Kilku przedstawicieli fińskiej rodziny poluje na łosie w północnych lasach Kainuu, więc na deficyt łosiny nie mogę narzekać. Łosie to mądre zwierzęta, zupełne przeciwieństwo reniferów. Kontemplujący łoś na drodze to wyjątkowa rzadkość, mnie udało się zobaczyć łosia jedynie raz w lesie, w całkiem niezłym galopie. Upolowanie łosia to niezwykle trudna sztuka, a zaczyna się... od bardzo poważnej biurokracji. 




Składniki

1kg mięsa odpowiedniego na pieczeń np. szynka
2 łyżki oliwy
1 cebula
1 łyżeczka rozmarynu
1/2 łyżeczki tymianku
łyżeczka kolorowego pieprzu
sól i czarny pieprz do smaku




 Przygotowanie

Mięso rozmrozić, oczyścić, pozbyć się wszelkich błon itp. Opłukać, osuszyć. Natrzeć solą, pieprzem, oliwą, przyprawami, dodać pokrojoną cebulę i zostawić na kilka godzin. Piec w temperaturze około 180 stopni przez godzinę. Najlepiej sprawdzić termometrem, kiedy temperatura mięsa sięga około 70 stopni.
Podawać z puree ziemniaczanym, sałatką lub z chlebem.




Komentarze

  1. Niestety ja wprost przeciwnie. Częściej trafiam na łosia na trasie, niż na talerzu. Cena mnie odstrasza, a to super różowe mięsko kusi.

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja dostałem na gwiazdkę w prezencie mięso z łosia. Jestem zachwycony.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty