Mämmi - fiński przysmak wielkanocny


Dawno, dawno temu, pisałam wam o Mämmi, postrachu wielkanocy. Pisałam wtedy też, że już od dawna nie przygotowuje się tego wielkanocnego specjału w domach, a zwyczajnie kupuje się go w sklepie. Nigdy nie jadłam mämmi, domowej roboty... a ponieważ lubię wyzwania... W tym roku postanowiłam naprawdę zaszaleć i zrobiłam MOJE WŁASNE, DOMOWE MÄMMI!
Mało tego, zrobiłam je w oryginalnych foremkach z kory brzozowej - czyli tuokkonen lub rove, sama kora brzozowa nazywa się tuohi. Foremek niestety sama nie robiłam, ale znalazłam mały sklepik w Lahti, którego przemiła właścicielka otworzyła nam drzwi poza oficjalnymi godzinami otwarcia. Zobaczcie jakie cuda przygotowuje - Tuohi Muori . Teraz grzecznie czekam aż mnie fińskie Marty odznaczą jakimś medalem. PS dla niewtajemniczonych - Martat, to stowarzyszenie gospodyń domowych, założone w 1899 roku, prężnie działające do dzisiaj, mało tego ma nawet swój kanał na youtube, ale to chyba temat na osobny wpis.

Jeżeli macie ochotę zaskoczyć, ale tak na poważnie, domowników lub znajomych, zróbcie mämmi! Deser wielkanocny, którego wygląd (prawdopodobnie) nie zachęca do spróbowania i który również bardzo wielu bardzo źle się kojarzy, ale jest bardzo smaczny!




Moja niezawodna teściowa podzieliła się ze mną przepisem.

Składniki
2 1/2 l wody
500g słodu jęczmiennego
700g mąki żytniej
1/2 łyżeczki soli
50ml ciemnego syropu cukrowego
2 łyżeczki skórki pomarańczowej
łyżka syropu do posmarowania masy przed włożeniem do piekarnika





Przygotowanie

Przygotowanie wymaga dużo czasu, ale jest łatwe. Polega na powtórzeniu kilku tych samych czynności. Będzie wam potrzebny duży garnek, który można wstawić do piekarnika.

1. Nastawić piekarnik na 50 stopni.
Podgrzać 1 litr wody do temperatury około 60 stopni (jak pojawią się bąbelki), nie gotować!
Do ciepłej wody dodać 150g słodu i 200g mąki żytniej, dokładnie wymieszać, posypać cienką warstwę mąki żytniej, przykryć, wstawić do piekarnika rozgrzanego do temperatury 50 stopni i pozostawić przez godzinę.

2. Podgrzać 500 ml wody do 60 stopni.
Wyciągnąć masę z piekarnika, wymieszać mąkę, którą posypaliśmy masę.
Dodać wodę, 100g słodu, 150g mąki żytniej, wymieszać.
Posypać mąką.
Wstawić do piekarnika na kolejną godzinę.

3. Podgrzać 500 ml wody do 60 stopni.
Wyciągnąć masę z piekarnika, wymieszać mąkę, którą posypaliśmy masę.
Dodać wodę, 100g słodu, 150g mąki żytniej, wymieszać.
Posypać mąką.
Wstawić do piekarnika na kolejną godzinę.

4. Powtarzać kroki 2 i 3, aż zużyjemy słód, mąkę i wodę.

5. Wyciągnąć z piekarnika, dodać syrop, sól i skórkę pomarańczową, dobrze wymieszać.
Gotować przez 15 minut na małym ogniu. Ostudzić.

6. Ostudzoną masę przekładamy do 2/3 wysokości foremki.
Masę posmarować syropem z wodą, aby górna warstwa nie zrobiła się zbyt twarda. Następnie  wstawić do piekarnika rozgrzanego do 130 stopni, piec przez trzy godziny.

Według oryginalnego przepisu mämmi smakuje najlepiej pięć dni po upieczeniu! Mämmi podajemy z mlekiem i cukrem lub sosem waniliowym. Smacznego!

Hyvää Pääsiäistä!



Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty